Server Side GTM

Google Tag manager Server Side

Server Side GTM is een handige manier om te voorkomen dat Safari of adblockers ervoor zorgen dat je conversietracking niet meer werkt en je onnodig bezoekers blijft retargetten en campagnes minder goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Waarom server side tracking?

Tegenwoordig blokkeren browsers als Safari en adblockers veelal de 3th party cookies die nodig zijn voor het doormeten van conversies voor je advertenties. Safari doet dit al standaard tenzij hier expliciet toestemming voor is gegeven in de instellingen van de browser. Een cookiemelding op de website zetten lost dit niet op. Zodoende zou 40% van je verkeer niet goed worden doorgemeten waardoor je teneerste geen eenduidig beeld hebt van het resultaat van je campagnes, maar ook onnodig kosten blijft maken voor retargetting van reeds geconverteerde bezoekers. Daarnaast zal het machine learning algoritme die de advertenties optimaliseert geen signaal krijgen over de gewonnen klant en dus minder goed werken.

    Wat kun je van Server side GTM verwachten?

    Met Server side GTM zullen we correctere conversietracking krijgen en worden bezoekers tijdig uit retargetting lijsten gegooid zodat we geen onnodig adverteerbudget verspillen

    • Lagere CPA
    • Weinig verspilt budget
    • Zuivere conversietracking
    • Lagere kosten

    Server Side Tracking in het kort

    Het voordeel van server side tracking is dat deze niet geblokkeerd wordt door Safari en adblockers. Maar via een API request met een adverteersysteem werkt. Dit hoeft niet perse via Google Tag Manager gedaan te worden. We kunnen FB Ads via een plugin bijvoorbeeld ook via de Conversions API laten werken. Maar GTM maakt ons leven wel een stuk makkelijker.

    Wat kost Server Side Tracking

    Server side GTM wordt vanuit GTM standaard via het Google Cloud Platform (GCP) aanbevolen en zodoende is het redelijk eenvoudig om een container op te zetten. Echter is dit een onnodig dure oplossing waar een alternatief voor is. Voor Server side Tracking werk ik met strape.io Dit is een veel goedkopere oplossing die ook nog eens praktischer werkt en met betere support dan wanneer je dit op het Google Cloud Platform wilt zetten.

    Op het GCP zou je minimaal 3 F1 App engines nodig hebben met ieder 1 vCPU en 0,5GB geheugen in een flexibele omgeving. Die ieder $40,- per maand kost. Dit kost je dus al snel $120,- per maand aan hostingkosten en als je aardig wat verkeer hebt zou dat zo het dubbele kunnen worden. Bij Strape betaal je niet per server maar heb je abonnementen gebaseerd op het aantal requests. Met een website die maximaal 25.000 tot 50.000 pageviews per maand haalt zou je voldoende hebben aan een abonnement van $20,- in de maand. Aan mijn kant zal alles ingericht en getest moeten worden. Dit duurt wel wat langer dan bij een gebruikelijke GTM account maar met 3 tot 6 uur werk kan alles wel opzetten afhankelijk van de complexiteit van de account. Dit doe ik op basis van werkelijke uren tegen een tarief a €85,- per uur.

    FB Ads conversietracking via de Conversions API

    Facebook conversions API

    Veel conversies worden niet gemeten via bedankt pagina’s, maar via gebeurtenissen. Add to carts bijvoorbeeld. Deze worden via javascript gemeten in de client side GTM container. Om dit te laten werken is correcte implementatie van de dataLayer nog steeds noodzakelijk. Voor diverse e-commerce systemen is hier een plugin/extensie e.d. voor beschikbaar. Via de client side GTM sturen we een event naar FB. Tegelijkertijd sturen we ook een bericht naar de server container om via die weg ook een event te sturen. Tenslotte als bezoekers op safari de conversie doen wordt die waarschijnlijk geblokkeerd. Vanuit de server side GTM sturen we via de FB Conversions API een request naar FB.

    FB krijgt nu 2x hetzelfde event binnen waarbij we willen voorkomen dat er dubbele conversies worden gemeten en dat er event deduplicatie plaatsvindt door aan zowel het browser als het server event een event ID mee te geven. Hierdoor ziet FB Ads dat het om hetzelfde event gaat en worden er geen dubbele conversies gemeten.

    GTM Server Side laten inrichten

    Betere conversietracking met server side GTM tracking

    Vragen over Server side GTM

    De gewone GTM is eigenlijk alleen een stukje Javascript wat ingeladen wordt op de website wat vervolgens in de browser van de eindgebruikers op bepaalde acties tag's kan versturen. Veel van die tag's waaronder bijvoorbeeld Google analytics, Google Ads en FB Ads gebruiken daarvoor cookies om de gebruikers die via een advertentie is gekomen te matchen met de gebruikers die uiteindelijk die conversie heeft gedaan.

    Nu verzamelen deze bedrijven echter wel wat meer data dan alleen die conversie en dat is een privacy vraagstuk waarvoor Apple heeft besloten hun klanten te beschermen tegen misbruik en blokkeren standaard alle 3th party cookies in Safari. Tevens doen adblockers min of meer hetzelfde. Dit heeft echter grote gevolgen voor iedere organisatie die online wilt adverteren.

    Met server side tracking zetten we twee GTM containers op. We hebben de gewone GTM nog steeds op de website staan maar we gebruiken die alleen voor het verzamelen van data en sturen dat vervolgens naar de server container toe. Die server container wordt vervolgens op een subdomein van de website geïnstalleerd waardoor we 1st party cookies kunnen gebruiken voor het bijhouden van alle bezoekers. De server container ontvangt en verstuurd de tag via een API request naar het adverteersysteem.

    Nu verzamelen deze bedrijven echter wel wat meer data dan alleen die conversie en dat is een privacy vraagstuk waarvoor Apple heeft besloten hun klanten te beschermen tegen misbruik en blokkeren standaard alle 3th party cookies in Safari. Tevens doen adblockers min of meer hetzelfde. Dit heeft echter grote gevolgen voor iedere organisatie die online wilt adverteren.

    Server Side GTM omzeilt niet de AVG maar de beperkingen die Safari en adblockers ons opleggen door structureel conversietracking te blokkeren. Ook met server side GTM zullen we om toestemming voor cookies moeten vragen en daarom sturen. GTM heeft een geweldige manier om met consent om te gaan. De servers zelf worden geïnstalleerd binnen een datacenter in Nederland en dit valt ook onder de Europeese privacywetgeving.
    Voor FB Ads sturen we zowel client side als server side events naar FB. Dit is omdat FB toch voorkeur geeft aan browser events. Om te voorkomen dat conversies dubbel worden geteld geven we een uniek ID aan zowel het browser als het server event mee die FB Ads kan matchen. Als dat gebeurd zal FB de dubbele conversie dedupliceren. Ofwel het server event niet meetellen.
    Dit is geen probleem. Het enige wat ik van u vraag is om de server dan op te zetten. Dit kan in een paar klikken vanuit GTM.

    Je hebt twee GTM containers. De client container verzameld alle data zoals je zou verwachten. Als je nieuwe tag's maakt kun je dit op de gebruikelijke manier in de client GTM container doen. De GA4 tag in de client container is echter zo ingesteld dat die deze data naar de Server container tag stuurt ipv direct naar Analytics. De server container stuurt dit vervolgens naar analytics.

    De GA4 tag heeft echter een prominente rol in de server container. Vanuit de client GTM is het veelal gebruikelijk om events via de GA4 tag naar de server container te sturen. Je wilt ze misschien niet allemaal in Analytics hebben. Omdat bijvoorbeeld FB events andere gebeurtenisnamen hebben. Om deze reden hebben we vaak een handmatige implementatie en dat is iets waar je rekening mee moet houden als je nieuwe events maakt in de client side voor Google analytics. Die moet dan mogelijk ook in de server container worden toegevoegd.

    Ja waarom niet. Ik stel voor om bij strape.io een account aan te maken en hun YouTube kanaal te raadplegen. Zo'n beetje alles is daar wel te vinden en met wat technische kennis is het best goed te begrijpen. Ik doe het alleen vaker dus doe deze werkzaamheden waarschijnlijk wat sneller.

    Contact

    Contact

    Ganeshastraat 17,
    1363 XA Almere

    Volg mij