Een kliktrigger in Google Tag Manager is een gebeurtenis die aan tag’s gekoppeld kan worden wanneer iemand ergens klikt. Er bestaan twee soorten kliktriggers:

Kliks op alleen links

Deze kliktrigger activeert een in Google Tag Manager te meten gebeurtenis zodra er iemand op een link klikt. De alleen links trigger activeert zodra iemand klikt op een element wat eruit ziet als <a href=”/link/”></a>. Buttons worden echter vaak gebruikt zonder dat hier een href attribuut aan zit. In dit geval zal de linktrigger niet werken en dient er gekozen te worden voor de trigger voor klikken op alle elementen.

Kliks op alle elementen

Deze trigger activeert een gebeurtenis in Google Tag Manager zodra er iemand met de muis klikt. Deze klik mag overal voorkomen. Dus bijvoorbeeld op een button, een hyperlink, afbeelding, maar zal ook geactiveerd worden als er gewoon ergens op de pagina geklikt wordt. De kliktrigger kan daarom erg vaak geactiveerd worden op een webpagina en dient idealiter gebruikt te worden in combinatie met aanvullende parameters die de specifieke actie definiëren.

Wat kun je doen met een kliktrigger

Handige tag’s die gebruikmaken van een kliktrigger zijn bijvoorbeeld klikacties op een belknop of e-mailadres.
Je kunt deze acties instellen door klikken voor alleen links in te stellen. Dit kun je vervolgens uitbreiden met de ingebouwde variabelen in Google tag Manager voor kliktriggers en dan de Click URL of Click Target in te stellen op begint met: tel: of mailto:.

Klik variabelen

Standaard zijn de ingebouwde variabelen die zo handig zijn voor kliktriggers uitgeschakeld in Google Tag Manager.
Deze zijn echter vrij eenvoudig aan te zetten door te gaan naar variabelen en dan Configureren. Hier kun je onder het kopje Klikken het beste een vinkje zetten onder alle klik variabelen zodat je ze kunt gebruiken in je kliktriggers.

ingebouwde variabelen in google tag manager